Het hostessburo in België

 


België is dan wel een klein landje maar het heeft ongelooflijk veel verschillende evenementen. En bij de meeste van deze events doen de organisatoren beroep op een gespecialiseerd bedrijf dat de juist eventcrew aanleverd. Tenzij  ze tante Frieda, net 85 geworden en een beetje hardhorig, willen opstellen om de mensen met een glimlach te verwelkomen. Want dat heb ik in al die jaren ondertussen wel al geleerd: maak voor jouw event gebruik van een professioneel team. Het kost een geld. Ja ! Maar de meerwaarde die je krijgt door het opstellen van de juist hostess of steward is onbetaalbaar.

 

Wanneer we de verschillende hostessenburo's in België onder de loep nemen zien we dat er veel buro's zijn. Sommige zijn groot en beschikken over een ledenbestand van enkele duizenden hosts, hostessen, stewards, vestiairedames, ... terwijl er ook enkele kleinere zijn  met amper een tiental hostessen in hun bestand. Er zijn er zelfs enkele die bestaan uit 1 persoon.

 

Het beroep van mensen ontvangen en verwelkomen is al heel oud. Toch zien we niet veel bedrijven die al heel lang meegaan. Vaak ligt slecht management aan de basis. Toch zijn er enkele uitzonderingen. Het oudste hospitality buro in België dat we konden vinden is Finesse d'Hostess ( http://www.finessedhostess.be info@finessedhostess.be ). Begonnen in 1921 met wat nu onder live communication valt en drie generaties later nog steeds in familiehanden.  Daarnaast zijn er enkele bedrijven bezig sinds een tiental jaren. Voor de rest komen we op websites terecht van enkele startende buro's of bedrijven zonder site.

 

TIP: Hoe langer een hostessbedrijf bestaat hoe groter de kans dat ze naast de nodige hospitality ervaring ook een goed bedrijfsbeleid hebben.

 

Sommige hostessenbureau's zijn een combinatie van diverse andere diensten. Zelf heb ik ondervonden dat dit mogelijk is zolang er maar een bepaalde synergie is. Een hostessenbureau dat ook personeelsfeesten, congressen, ... organiseert is geen goed idee. Schoenmaker blijf bij je leest ! Het plaatsen van een promoteam op een event is compleet iets anders dan een event organiseren. Wat wel kan is dat er bijkomende taken zijn zoals consultancy, field marketing, guerilla marketing, ... Het grappigste die ik ooit tegenkwam, maar zelf nooit voor heb gewerkt, was een bedrijf dat onderhoud deed van tuinen en daarnaast ook promoteams uitzond voor sampelings en tastings. Geloof me, ik heb ze aan het werk gezien. Van iemand 'om de tuin' leiden gesproken.

 

Er zijn ongeveer een 62tal grotere bedrijven actief binnen hospitality in België volgens een eigen onderzoek.